I vårt skolmaterial för Catwalk arbetar vi med ett moment som vi kallar Goda gärningar. Det är ett avsnitt som gång på gång visar vilken kraft det finns i barns och ungas förmåga att göra skillnad, med små, men hjärtliga handlingar.
När vi tar del av elevernas berättelser från hela landet känner vi oss både rörda och hoppfulla.
Det handlar om att se andra, att sprida glädje och att våga göra något, för någon annan.
Det är just här, i det vardagliga men ändå storslagna, som värdegrundsarbetet blir levande. Goda gärningar påminner oss om att omtanke smittar och att alla har möjlighet att bidra till ett varmare samhällsklimat.
Nedan har vi samlat några av de goda gärningar som elever och skolor har delat med oss, alla utförda med hjärtat i centrum. Varje handling är ett bevis på hur omtanke, mod och medmänsklighet kan göra skillnad i vardagen. ❤
Silverbäckens skola, Dibber
Vi har haft ett projekt kallat Hjärtedagen x 2. Vi skrev brev till de äldre på äldreboendet nära vår skola. Breven lades i en korg som senare överlämnades direkt på boendet. Där fick vi en guidad tur då de äldre berättade om sin vardag. Därefter fick vi svar på våra brev. Denna goda gärning fortsätter som "ringarna på vattnet". Nu planerar vi en aktivitetsdag utomhus tillsammans!
Gunnarsboskolan åk 5, Mullsjö
Vi ville göra många barn glada så vi tog kontakt med en förskola och frågade om vi fick komma till dem och läsa och leka. Det fick vi och barnen blev jätteglada (och nästan ledsna när vi gick) och de vill att vi ska komma tillbaka. Detta förslag var ett av många som vi kom på och vi röstade fram det i klassen.
Gunnarboskolan 5C, Mullsjö
I klassen funderade vi gemensamt vad en god gärning är. Sedan fick vi i grupper komma på olika aktiviteter. därefter röstade vi om vi vad vi gemensamt skulle göra. Valet föll på att vika olika pappersobjekt och sedan skriva en upplyftande kommentar på. Exempel på det som skrevs är: Du är bäst! Du är unik! Du är perfekt som du är! Ha en fantastisk dag! Pappersobjekten delade vi sedan ut i brevlådor i området runt vår skola.
Arbetet fick ett väldigt gott mottagande och uppmärksammades på sociala medier och på SVT:s lokalnyheter. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/lucas-och-klassen-gomde-karlekslappar-i-brevlador-folk-ar-valdigt-glada
Gunnarsboskolan 5D, Mullsjö
Våra elever ordnade en fest för våra gruppboenden i kommunen. De hjälptes åt att baka hemma och fixade en 5-kamp. Allt ägde en rum en dag när solen sken och det kom ungefär 15 stycken brukare med personal. Vi började med att fika och vi upptäckte att många av dem verkligen älskade att fika. Det bjöds på chokladbollar, muffins, chokladkakor, kolakakor och många fler sorter. Det blev en riktigt kak-kalas. Vi satt tillsammans och lärde känna varandra. Det pratades, innebandy, HV71, melodifestival och om många andra intressen. Sen började 5-kampen, där eleverna hade hand om var sin station. En del ville bara titta på, men efter stund ville även de vara med och det blev många rekord som slogs. Alla kunde vara med utifrån sina förutsättningar och eleverna var jätteduktiga på att visa hur man kunde kasta för att komma längre. Det byggdes höga torn av kappla-stavar, kastades, gympadojor, balanserades en pingisboll på ett racket, man testade sin träffsäkerhet med ett träffa en kon med en rockring och man skulle även träffa en hink med bollar. Vi lärde oss om en del olika funktionshinder innan den aktuella dagen och om hur det kan vara att ha ett funktionshinder. Vi pratade också om att man ska öppna boken och lära känna personen, innan men dömer någon. Kommentarer från eleverna efteråt var bland annat: Alla var glada och jättesnälla, de var ju lika bra som oss på 5-kamp, lite stelt i början, men det gick snabbt över, det var en toppendag, de var inte så olika oss, man ska inte bedöma folk efter utseendet, olika är bra, de var kakmonster, vi fick träffa många nya människor och lärde oss ännu mer om att olika är bra, den här dagen var riktigt bra och jag såg att även om en människa har en funktionsnedsättning så kan man ha väldigt roligt, man kan inte alltid se vem som har en funktionshinder- jag råkade visst prata med en personal istället, man ska alltid öppna boken och inte döma folk innan man gjort det. Önskemålet från gruppboendena var att vi får gärna göra om det nästa år och det är också tanken att vi ska göra. En toppendag som värmde i hjärtat efteråt!
Gunnarsboskolan klass 5a, Mullsjö
Efter en omröstning i klassen valde vi att göra en god gärning som många i kommunen kunde ta del av. Vi bakade kakor och bjöd på nere på torget en tisdag då det är torgdag. Vi lade ut information på en facebook-sida som når många i kommunen för att så många som möjligt skulle få veta att vi bjöd på kakor. Hela klassen deltog. Vi delade in oss i olika grupper och varje grupp stod på torget 30 min var.
Lunds skola, åk 5, Hudiksvall
Vi upptäckte sent att vi bara hade två veckor på oss att genomföra en god gärning eftersom "god gärning" låg sist bland uppgifterna och filmen skulle visas först i maj. På grund av tidsbrist och även personalbrist under denna period kunde vi inte besöka ett äldreboende som vi först tänkte. Istället fick vi tänka annorlunda. En av lärarna i vår klass är sjukskriven efter en knäledsoperation. Ett av de första förslagen som kom upp var då att vi skulle bjuda hit henne och bjuda henne på fika. Sagt och gjort. Idag har Agneta varit här på besök och eleverna har bjudit henne och övrig personal på fikabröd som flera i klassen bakat. Personalen sken upp på fikarasten och tackade våra fina femmor för allt det goda. Utöver detta så utförde klassen 100 goda gärningar på fritiden under en veckas tid. Många vårdnadshavare blev glatt överraskade över alla fina insatser hemma under denna vecka. Vi har under veckan som gått diskuterat de goda gärningarna som gjorts i hemmet, hur det kändes att göra någon glad. Många vårdnadshavare har reagerat med förvåning och glädje. Eleverna var stolta och kände sig glada över de reaktioner de fått. Många elever har hjälpt till med disken, städat, lagat mat, gått med sopor med mera utan att någon har bett om det. En elev har byggt ihop kommande syskons spjälsäng och en har städat sin mormors hus eftersom mormor har brytit armen. Slutligen har vi pratat i klassen om vad en god gärning är och att det handlar om att göra någon glad. Att göra något bra utan att någon har bett om det eller förväntat sig det.
Åbyängskolan åk 6, Västervik
Vi började med att prata om vad en god gärning är för något. Eleverna har många bra tankar men vi konstaterar att många av de vardagliga goda gärningarna som att öppna dörren för någon eller hjälpa till hemma, är tyvärr inte så självklart längre. Så eleverna valde att de under en veckas tid skulle utföra goda gärningar för de där hemma, grannar, släkt och vänner, dels för att bli bättre på att ge och för att se hur det tas emot. Vi skrev ett brev till föräldrarna och berättade om tävlingen. Vi bad dem vara uppmärksamma på vad deras barn gjorde för goda gärningar under en vecka. Gå med grannens hund, tömma diskmaskinen, gå ut med soporna osv utan att de vuxna bett om det. Föräldrarna fick skriva ner i ett protokoll och eleverna tog med det tillbaka. Vi valde att måla hjärtan att sätta upp i vår huvudentré och i den stora hjärtformationen satte de upp mindre hjärtan som de skrev sina goda gärningar i. De flesta hade gjort många goda gärningar så för att få plats så fick de välja ut fem. De hoppas på att vårt hjärta ska inspirera andra till att göra goda gärningar dels för att de upptäckte att andra blev glada och tacksamma och för att det kändes bra inombords på dem själva.
Bruksskolan 5A - Hjälpa pensionärer, Höganäs
Vi är klass 5A från Bruksskolan Höganäs. Vår goda gärning är att hjälpa pensionärer
(Video – Bruksskolan)
Bruksskolan åk 5, Höganäs
5B-elevernas diskussion INFÖR den goda gärningen Eleverna arbetade utifrån EPA (enskilt, parvis och alla), när de diskuterade om vad en “gärning” är och när den anses “god”. Efter en del funderande enskilt, parvis och tillsammans, kom en elev på att deras “fadder-läsning”, när 5B-eleverna läser för 2B-eleverna, skulle kunna anses vara en god gärning. Samtliga elever i 5B höll med och när vi röstade fick förslaget allas röst: “Vi skall fortsätta ‘göra gott’ i vår närmiljö, för våra fina fadderbarn på vårt Bruks.” Och som en klok 5B-elev la till: “Vi blir ju alltid lika glada av det här. .Både vi i 5B, som de i 2B!” Den goda gärningen Måndag eftermiddag (31/3) fick 2B-eleverna läsa upp sina vackert skrivna ”vänskapsdikter” för eleverna i 5B. 2B-eleverna hade gjort ett så fint förarbete - både letat rätt på en vänskapsdikt OCH skrivit en på egen hand. Nu fick de läsa upp sina vackra dikter för lyssningssugna 5B-elever som med stor uppmärksamhet och stora leenden visade sin uppskattning och “lyssnar-glädje”. Eftersom “fadderläsningen” är inövad sedan tidigare, fick eleverna även denna gång sitta i sina etablerade (trygga) små grupper = ungefär två 2B-elever och två 5B-elever / grupp. Tidigare syfte med “fadderläsningen” har varit att stärka de yngre i vikten av att läsa, men kanske allra helst, att få vara precis den man önskar att få vara, när man läser: glad & sprallig, osäker & lite blyg, trevande & försiktig läsare, bubblande & trygg, osv. Idag var syftet detsamma med tillägget: “En god gärning”. ♥️ Viktigt att komma ihåg är att också 2B-eleverna gjorde en “god gärning” genom att efter egen diktläsning, lyssna på 5B-eleverna när de läste upp dikten “To My Best Friend”. Tanken med att 5B-eleverna skulle läsa en engelsk dikt för sina unga lyssnare, var väl genomtänkt eftersom det skapade exakt den “jämvikt” som behövdes för att ge de bästa förutsättningar för “jämlik läsning / jämbördiga läsare, trots en skillnad på 3 år” Lika mycket “positivt pirr” som 2B-eleverna kände när de skulle läsa upp sina svenska dikter för 5B-eleverna, kände 5B-eleverna när de skulle läsa sina engelska för 2B-eleverna. Och samtliga elever var så nöjda med sin läsning, sin “goda gärning”! Ljuvligt att få bevittna! 5B-elevernas reflektion EFTER den goda gärningen -Hur kändes det att göra en god gärning för någon/några? Det som kom fram efter “fadderläsningen” var att 5B-eleverna kände att de utmanades i både sin inre och yttre förmåga. De fick vara goda förebilder både vad gäller beteende och uppförande, såväl som läsare, och det kändes mycket bra, berättade man. De kände sig också viktiga och värdefulla för andra, i detta fall våra yngsta elever på Bruksskolan. -Vad avgör om det är en god gärning? 5B-eleverna menade att en “god gärning” är när man gör positiv skillnad för en annan människa. Alla berättade om att de fick en fin känsla inuti och det tyckte man också var “bevis” på att gärningen var god. Utöver att göra gott för någon annan, nämnde flera hur de kände att de ”räckte till” och det var en “fin känsla”. Kanske var 5B-elevernas gärning även avgörande - i stunden, för framtiden (?) - för de yngre elevernas “läs-självförtroende”!? Oavsett så kommer vi att fortsätta samarbete över stadiegränser på Bruksskolan. Särskilt med så här tydligt värdegrundsfokus! ♥️
Bruksskolan 4 B, Höganäs
Samlat pant och pantat och skänkt pengarna till rädda barnen.
AGY Hotell, restaurang och bageri, Västerås
(Deras bidrag kommer lite senare, nedan inbjudan ang bidrag/ Elsa )
Fredagen den 11 april Vi, elever på Tranellska AGY som är på restaurang Jacob på Tisdagar ifrån Tranellska gymnasiet, är med i ett projekt tillsammans med Hudikteatern. Vi ska utföra en god gärning. Vi tänkte att vi skulle vilja bjuda in Max 15st av er på en Fika. Då vi bjuder på Kaffe, The och fikabröd. Plats: Jakobshöjdens vardagsrum eller gysal. Vi återkommer med exakt plats när vi vet antalet på er som vill komma. Tid: Kl 10.30 Hoppas vi ses!
Nacka Åk 4 (engelska)
Vår klass har arbetat med att sprida glädje, både till varandra och till andra i vår omgivning. Under hösten har vi arbetat med att vara en bra kompis och en bra person, dels genom ert arbetsmaterial och dels genom ett besök från Friends-turnén "Säg hej!". Vi har övat mycket på hur vårt språkbruk påverkar andra såväl som oss själva. Hur ord kan användas för att såra andra eller för att sprida glädje. Vi övade bland annat på detta genom att skriva brev till er efter att vi sett Catwalk-filmen. Vi var bara tvungna att prisa er! När vi sedan brainstormade om en god gärning var alla överens om att de ville sprida glädje i närområdet. Vi arbetade två lektioner med att skriva komplingar och peppiga meddelanden på gulliga lappar. Eleverna skrev både lappar som kunde sprida glädje till okända människor och specifika till familjemedlemmar. Sedan tog vi oss en ordentlig "God gärning-promenad". Eleverna utmanade sig själva (trots att det till en början var lite pinsamt) genom att sprida glädje till människor runt om i Nacka. Vi jämförde det lite med Karl-Bertil Jonssons utdelvning av julklappar till de i behov. De gav fina lappar, komplinganger, hejade på människor och höll upp dörrar. Reaktionerna var otroliga! Eleverna växte för varje samtal de hade med okända människor. De fick kramar, fistbumps, high fives och komplimanger tillbaka. Dessutom var det som att hela området log efter vår promenad. Efteråt konstaterade vi att vår instats gjorde att både de vi mötte och eleverna själva mådde bra efteråt. De menar att de själva tänker mer på hur de pratar med andra. De har fortsatt att ge komplimanger av bara farten och dessutom tänker de mer på vad de säger till varandra. Ett exempel är att en kvinna som fick lappen "Du är värdefull!" svarade med att hon verkligen behövde det just idag. Det har fått oss att prata om att man inte vet vad andra människor går igenom. Alla konstaterade att vi ska göra detta fler gånger under vårterminen. Genom er tävling och ert projekt har eleverna fått upp ögonen för hur deras gärningar kan påverka andra, till det bättre. Vi ska avsluta terminen med vår alldeles egen catwalk och jag som lärare ser ett gäng fyror som är öppna för att acceptera varandra och peppade på att visa sina egna personligheter och egenskaper på scenen. Tack!
Hästöskolan åk 4,5,6 (Karlskrona)
Vi arbetar varje år med ett värdegrundstema ”Glada Hudik". Under fyra veckor ser vi på filmen och arbetar med dess innehåll utifrån ett värdegrundsperspektiv tillsammans med årskurs 4, 5 och 6. Goda gärningar Eleverna i årskurs 4–6 har genomfört flera goda gärningar för att hjälpa både barn och äldre. Den 1 mars 2025 anordnade vi en loppis i Medborgarhuset på Hästö, där alla intäkter gick till Barncancerfonden. Eleverna skänkte av sina leksaker och kläder de själva ägde men inte använde längre. Kläder och leksaker som blev över skänktes till barn i Ukraina. Vi hjälpte även till på en förskola genom att läsa för barnen och spela upp en kort teaterpjäs inspirerad av Pippi Långstrump. Dessutom gjorde eleverna fina anteckningar och teckningar för att fira en äldre person som fyllde år. De sjöng "Ja, må du leva" och skapade en varm och glädjefylld stund. Det kändes fantastiskt att kunna sprida glädje och göra något gott för andra!
Fridegårds anpassade gymnasieskola, Habo
Eleverna i vår klass klurade länge och kom på att vi nog ska göra något för våra gamlingar i kommunen. Vi kontaktade ett äldreboende och frågade om vi kan få starta ett samarbete med dem som i första hand skulle leda till att vi kunde ta med några gamlingar ut på promenad. Vi blev så positivt bemötta och vi hade möjlighet att få gå ut med några i torsdags och fredags. Det var så roligt och alla hade en trevlig förmiddag. Detta har lett till att vi kommer att ha ett vidare samarbete med äldreboendet där vi till sommaren ska göra olika aktiviteter tillsammans.
Kramforsskolan 6 C - besökte äldreboenden och spelade spel
Vi i 6c bestämde oss för att vi ville besöka två äldreboenden som ligger bredvid våran skola. Vi hade pratat i klassen om att det finns flera elever som inte har någon person i sin närhet som är äldre. Vi har många i våran klass som kommer från andra länder och där det är vanligt att man bor tillsammans i flera generationer, så är det inte i Sverige. Vi tycker väldigt mycket om att spela spel i våran klass, så därför ville vi också göra det då vi besökte de äldre. Vi gick i två olika grupper och tog med oss spel. De som bodde på boenden blev jätteglada då vi kom. Vi spelade kort, olika spel och sjöng. När vi frågade vad de tyckte om att vi kom och hälsade på så sa de att de tyckte om det jättemycket och vill att vi ska komma tillbaka igen! Vi elever tyckte också att det var en mysig stund och att det var kul att vi kunde göra dem glada. En farbror frågade oss vad det viktigaste i världen är och då svarade en pojke i klassen "kärlek" och det höll han verkligen med om och berättade hur mycket han tycker om barn. Vi kommer att göra detta fler gånger då det var fint att sprida glädje <3/ Vänliga hälsningar klass 6c på Kramforsskolan.
Senast uppdaterad 17 juni 2025